Pàgines

Reforma educativa

L’escola i l’institut es basa en un sistema arcaic, retrògrad i descontextualitzat, que a demés no gaudeix de suficients recursos econòmics i personals.

Els temps han canviat, però els canvis en educació són lents. Enfora ens queden les primeres escolaritzacions massives del s.XIX, que van ser de vital importància. Actualment la reforma educativa a les escoles és necessària.

Per començar, la formació del professorat està mal enfocada i només aconsegueix convertir als alumnes en persones conformistes i obedients (ja sigui al mestre, professor, polític, mitjà de comunicació...) anul·lant la pròpia capacitat de decisió dels alumnes. Però els mestres/professors mateixos són així perquè així han estat formats i, per por o per ignorància, són incapaços de canviar el sistema.

Per moltes reformes educatives que es duguin a terme, si no es canvia, en primer lloc, el pla d’estudis de Magisteri i, en segon lloc, qui (i com) es considera apte per impartir classes tot seguirà igual.

A la majoria de mestres d’infantil i primària els manca creativitat i obliguen a una càrrega de deures que desmotivaria a qualsevol. Durant el Grau de Magisteri pocs tendran la sort de sentir a parlar de metodologies alternatives i eficaces, com ara Montessori, Reggio Emilia, Waldorf, Freinet... i molt menys seran capaços de posar-les en pràctica.

En el cas dels professors, siguem clars: la majoria no ho és per vocació (cosa que sí sol passar amb els mestres), sinó que hi arriba quan és incapaç de trobar cap altra sortida als seus estudis. Bé per la seva pròpia mediocritat (independentment de les notes obtingudes durant la carrera) o bé per comoditat (treure una oposició és més fàcil que trobar una sortida alternativa) obliden que si van estudiar Història, Geografia, Matemàtiques... va ser justament per ser historiadors, arqueòlegs, geògrafs, matemàtics, investigadors, etc. Així doncs, si ells mateixos obliden el motiu pel qual van triar els seus estudis, difícilment podran transmetre amor per l’assignatura de la què en són docents.

És cert que hi ha mestres/professors creatius i originals, però són minoria. Aleshores, els alumnes juguen a una mena de tómbola on rebran un tipus o altre d’educació en funció de la persona que li toqui com a docent.

D’aquesta manera i injustament, la immensa majoria d’estudiants no pot gaudir del que s’anomena bon mestre/professor: aquell que destaca sobre els altres per la seva innovadora metodologia; que transmet curiositat quan imparteix una amena classe magistral; que fomenta el treball cooperatiu sense oblidar les necessitats individuals...
(Sí, sí que existeixen docents que encaixen més o menys en aquesta descripció idíl·lica).

És necessari desenvolupar el pensament crític, educar des de la llibertat i el respecte, i encara que el sistema educatiu actual sigui exageradament encorsetat, els mestres/professors tenen l’obligació d’humanitzar l’educació mitjançant la limitada llibertat de càtedra.

Per encarar la reforma del sistema, s’ha de girar la mirada caps els nins i joves. Evitar dividir les classes per edat i fer-ho millor per ritmes* i gustos milloraria l’aprenentatge, doncs és impossible que en una aula amb 30 alumnes tots tinguin els mateixos interessos en el mateix moment.

I d’això es tracta, no d’ensenyar, sinó de deixar aprendre gràcies a la curiositat innata (la qual aviat desapareix per culpa de l’obligatorietat dels estudis reglats per un rígid pla, que no permet treballar per relacions temàtiques, sinó per assignatures).

No seria millor que cada professor comptés amb la seva pròpia aula (amb els recursos que trobés necessaris) i que fossin els alumnes que amb total llibertat anessin d’una aula a l’altra amb l’assessorament d’un tutor?

Que més dóna si un dia un alumne passa tres hores a l’aula de física (perquè està molt capficat en un problema i no el vol deixar) o dues a la de filosofia (perquè s’ha obert un debat que l’interessa especialment); i què si al dia següent decideix cada 20 minuts canviar d’assignatura per veure què hi ha de nou o passar el dia d’esbarjo perquè necessita descansar i socialitzar; quin perill hi ha en què a una aula hi hagi grups d’edats diferents (és més, sol ser molt enriquidor per a tots)...

La figura del tutor se torna especialment eficaç quan aconsegueix una educació holística en totes i cada una de les àrees obligatòries d’ensenyança, i promou assignatures d’enriquiment curricular.

En sentir-se preparat (independentment de l’edat), l’alumne en qüestió no tendria problema de fer el pas cap a la Universitat, la Formació Professional o el món laboral. 




* Normalment serien tres grups flexibles de 6 a 10, de 11 a 14 i de 15 a 18. 
Powered By Blogger